Motto:

„Odhalení transcendentální sféry bytí jako monadologické intersubjektivity“

Edmund Husserl, název kapitoly z knihy „Karteziánské meditace“

 

 

 

Možná jste zaregistrovali v médiích informace o zrušení soutěže na realizaci pomníku Edmunda Husserla. Na počátku to vypadalo, že se Prostějov konečně po dlouhé době vydá normální cestou a dostane se mu díla ve veřejném prostoru, které bude mít i jistou nadčasovou hodnotu.

Radnice oslovila respektované odborníky a v čele výběrové komise „se ocitl“ Emerit. prof. Akad. soch. Kurt Gebauer, jeden z našich nejuznávanějších výtvarníků. Situace vypadla poměrně nadějně, i když měli odborníci již od počátku připomínky k parametrům zadání soutěže, nicméně vedení města na ně nereflektovalo. Přesto se členové komise rozhodli na podmínky radnice „kývnout“ a soutěž se uskutečnila. A vybrala vítěze. A nastal problém.

Já jsem primátor, kdo je víc!

Komise měla jediné štěstí, že jsem ten den nebyl přítomen v Prostějově. Jinak bych ji s okamžitou platností rozpustil a doporučil jí, aby se už nikdy nesešla.“ Tuto větu, kterou údajně pronesl primátor František Jura, zveřejnily (a nejen místní) média. Následuje další neuvěřitelná věta: „Díla, která označila za nejlepší, jsme v radě města většinou vůbec nepochopili a nedobrali se, co mají se světoznámým filozofem společného.“. Vzhledem k tomu, že samotná Husserlova filozofie je velmi obtížně pochopitelná, bral bych to jako to nejlepší doporučení pro akceptaci vítězného návrhu.

Možná by bylo bývalo lepší, kdyby žádné odborníky do komise rada nepřizvala a náhodně oslovila pár spoluobčanů na náměstí. V době, kdy každý rozumí všemu a ke všemu se se svým pytlíkovským sebevědomím vyjadřuje, by výsledek nejspíše lépe odrážel současného ducha doby.

Ano, vnímání uměleckých děl je výrazně subjektivní záležitost. Někomu se líbí to, jinému zase tohle. Běžný vkus nepřeje experimentům a vítá to, co už dobře zná, čemu rozumí a co jej léta obklopuje. Většina lidí se neorientuje v uměleckých směrech a není schopna posuzovat umělecké dílo v souvislostech dějin a současnosti výtvarného umění. A je to tak vlastně v pořádku. Právě proto se pro výběr uměleckých děl zřizují odborné komise. V Prostějově to bohužel nebylo zvykem, ale vypadalo to, že se blýská na lepší časy. Nestalo se.

Primátor se nevybíravě „obul“ do odborné části komise, slovníkem odborníka ze IV. cenové skupiny zpochybnil erudovanost jejích členů a soutěž „zrušil“. Na webu města, v textu nazvaném absurdně „Pomník Edmunda Husserla – fakta a mýty“ se pan primátor pokusil napáchané škody na kulturním obrazu města bagatelizovat, nicméně v normální kulturní společnosti by k něčemu takovému nemělo vůbec dojít.

Netroufám si posuzovat uměleckou úroveň komisí oceněných návrhů, i když osobně se mi ten vítězný velice líbí. Ale je pro mě nepřijatelný způsob, jak si vedení města zahrává s kulturním renomé Prostějova a jak přistupuje k řešení pomníku celosvětově nejvýznamnějšího prostějovského rodáka Edmunda Husserla.

Mám obavy, že ve finále to dopadne přesně tak, jak předpověděl dle Prostějovského večerníku sám primátor: “Soutěž jsme pozastavili a uvažujeme nad tím, že výrobu sochy nebo pomníku svěříme přímo některému opravdovému umělci.“.

Ing. Petr Lysek, Piráti (zastupitelský klub Na rovinu!)

 

 

 

Odkazy k tématu:

Podmínky a výsledky soutěže: https://1url.cz/YMnyh

Vyjádření odborných členů komise: https://1url.cz/HMYHX

Články:

Prostějovské novinky: https://1url.cz/UMcvq

Archiweb: https://1url.cz/oMnyC

Idnes: https://1url.cz/3MnyZ

Prostějovský večerník: https://1url.cz/RMnyf